• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Söka bolån med höga blancolån

Eagledus

Viktig medlem
Poäng: 62
Blev medlem
16 November 2017
Meddelanden
52
Mottagna reaktioner
17
Poäng
62
Tänkte att jag uppdaterar lite kring bolån,

vi sökte bolån via Lendo igår och fick lånelöfte erbjudande av Svea och väntar på att fler ska komma upp. Nu vid skrivandet stund ser jag att Marginalbanken tog själva en upplysning trots att jag sökte via Lendo? Nu har jag alltså fått två förfrågningar?? Kan de göra så? Fick för mig att enbart Lendo tar förfrågning?

Hur är Svea att göra med när det gäller bolån? Komplicerade?

Med våra förutsättningar så var detta en tillfällig lösning tills vi får ner blanco under 500k
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 865
Mottagna reaktioner
1 632
Poäng
1 117
Tänkte att jag uppdaterar lite kring bolån,

vi sökte bolån via Lendo igår och fick lånelöfte erbjudande av Svea och väntar på att fler ska komma upp. Nu vid skrivandet stund ser jag att Marginalbanken tog själva en upplysning trots att jag sökte via Lendo? Nu har jag alltså fått två förfrågningar?? Kan de göra så? Fick för mig att enbart Lendo tar förfrågning?

Hur är Svea att göra med när det gäller bolån? Komplicerade?

Med våra förutsättningar så var detta en tillfällig lösning tills vi får ner blanco under 500k
Nej - Via Lendo står det tydligt att det tas en upplysning.

Jag hade kontaktat utredning@uc.se

Rubrik: Felaktig UC Förfrågan från Marginalen Bank - Behöver snabb hjälp med att ta bort den

Hej UC,

Jag gjorde en ansökan om bolån via Lendo.
I den ansökan jag gjorde så står det tydligt på hemsidan att endast en kreditupplysning från UC ska tas.

Nu är det så att en UC togs via Lendo. Men sen har även Marginalen Bank tagit en upplysning utan mitt godkännande.
Skulle ni vänligen kunna ta bort den förfrågan som Marginalen har tagit, då det påverkar oss negativt kring en viktig situation vad gäller framtida boende.

Jag hoppas att ni kan hjälpa mig med detta då det är viktigt eftersom vi aktivt pratar med olika banker kring boendelån och förutsättningarna kring kreditbetyget spelar stor roll för den ränta som vi kommer få.

Vi ser fram emot snabbt svar och önskar Er en trevlig fortsättning

Med Vänlig Hälsning,
Namn Efternamn

Vad gäller dom andra frågorna vet jag inte vad som gäller hos Svea. Dom brukar inte vara den bästa banken att ha att göra med.
Hade bokat ett möte via Nordea för att flytta pension, sparande, lönekonton, etc för att bli helhetskund och se vad dom kan erbjuda för bolån och blancolån på sidan för att samla allt. Många på forumet säger att Nordea är lätt att ha att göra med vid fysiskt möte om man blir helhetskund (ej via internetansökan)
 

Eagledus

Viktig medlem
Poäng: 62
Blev medlem
16 November 2017
Meddelanden
52
Mottagna reaktioner
17
Poäng
62
Tänkte kolla här i forumet innan vi skickar iväg en ansökan till Swedbank och slösar en ff om det ens är möjligt då vi ändå har hög blanco ihop men även årsinkomst på 880k

vi sökte lånelöfte via Lendo och blev beviljade av Marginalen och Svea på 1 mille. (Nordax, Bluestep, skandia valde att inte erbjuda.)

våra nuvarande förutsättningar

Min:

Inkomst 515k - fastanställd.
Blanco: 2 lån, 488k samt 50k
Kreditkort: 0
CSN lån finns.
Uc score 2.4
Ff 7

partner:
Inkomst 365k - fastanställd.
Blanco: 1 lån, 103k (bilen dock lån utan säkerhet)
Kreditkort: 1, 20k (nollad)
CSN lån finns.
Uc score 0.2

Ska man ens försöka skicka iväg ansökan?
Detta är mer om man ska försöka få till det hos vanlig bank med lägre ränta, hur känsliga är Swedbank med högre blanco än 500k?
 

Eagledus

Viktig medlem
Poäng: 62
Blev medlem
16 November 2017
Meddelanden
52
Mottagna reaktioner
17
Poäng
62
Nej - Via Lendo står det tydligt att det tas en upplysning.

Jag hade kontaktat utredning@uc.se

Rubrik: Felaktig UC Förfrågan från Marginalen Bank - Behöver snabb hjälp med att ta bort den

Hej UC,

Jag gjorde en ansökan om bolån via Lendo.
I den ansökan jag gjorde så står det tydligt på hemsidan att endast en kreditupplysning från UC ska tas.

Nu är det så att en UC togs via Lendo. Men sen har även Marginalen Bank tagit en upplysning utan mitt godkännande.
Skulle ni vänligen kunna ta bort den förfrågan som Marginalen har tagit, då det påverkar oss negativt kring en viktig situation vad gäller framtida boende.

Jag hoppas att ni kan hjälpa mig med detta då det är viktigt eftersom vi aktivt pratar med olika banker kring boendelån och förutsättningarna kring kreditbetyget spelar stor roll för den ränta som vi kommer få.

Vi ser fram emot snabbt svar och önskar Er en trevlig fortsättning

Med Vänlig Hälsning,
Namn Efternamn

Vad gäller dom andra frågorna vet jag inte vad som gäller hos Svea. Dom brukar inte vara den bästa banken att ha att göra med.
Hade bokat ett möte via Nordea för att flytta pension, sparande, lönekonton, etc för att bli helhetskund och se vad dom kan erbjuda för bolån och blancolån på sidan för att samla allt. Många på forumet säger att Nordea är lätt att ha att göra med vid fysiskt möte om man blir helhetskund (ej via internetansökan)
Löste det tack!
 

Linnn_la

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
6 Januari 2024
Meddelanden
6
Mottagna reaktioner
8
Poäng
6
Nordax bank är helt ok om du vill prova med de.
Räntan ligger dock på ca 6% så du är medveten om det
 

Eagledus

Viktig medlem
Poäng: 62
Blev medlem
16 November 2017
Meddelanden
52
Mottagna reaktioner
17
Poäng
62
uppdaterar lite här hur det går,

nu är vi nästan i mållinjen vad det gäller bolånet, men nu ringde handläggaren och fråga om vi kunde få ner blancolånen lite? Så vi hamnar under 500k enligt handläggaren går Kalpen ihop men han måste ändå skicka ärendet vidare till lånekommiten? Nu är jag lite nojig över att det blir avslag även fast kalpen går ihop.. eller brukar det vara så för personer som har över 500k blancolån?
 

sarkostik

Kunnig medlem
Poäng: 246
Blev medlem
14 Juli 2023
Meddelanden
254
Mottagna reaktioner
86
Poäng
246
uppdaterar lite här hur det går,

nu är vi nästan i mållinjen vad det gäller bolånet, men nu ringde handläggaren och fråga om vi kunde få ner blancolånen lite? Så vi hamnar under 500k enligt handläggaren går Kalpen ihop men han måste ändå skicka ärendet vidare till lånekommiten? Nu är jag lite nojig över att det blir avslag även fast kalpen går ihop.. eller brukar det vara så för personer som har över 500k blancolån?

Låter lustigt att de säger så. Fråga hur länge de kan vänta om det blir så att ni behöver minska blancolånen. Fundera på om ni har något som ni kan sälja typ bil om det går att vara utan ett tag?
De är tyvärr tuffa idag att bevilja bolån om det finns mycket blancolån med i bilden.
 

Eagledus

Viktig medlem
Poäng: 62
Blev medlem
16 November 2017
Meddelanden
52
Mottagna reaktioner
17
Poäng
62
Nu ringde banken och gav ett muntligt godkänt objektet och ansökan. Vi kan skriva på enligt handläggaren.

Nu i efterhand är jag lite nojig över då vi enbart fick det muntligt via ett samtal och inget skriftligt.
när börjar man prata om ränta? Upplägg? Hur fungerar resterande process? Vi har lagt tillträdesdagen inslutet av april.. känns lite surt att man nu behöver gå och oroa sig fram till tillträdesdagen innan allt är färdigt. Finns det något jag kan göra? Eller är det såhär processen går till? Blir det ytterligare granskning vid tillträdesdagen?
 

Brorsan

V.I.P
Poäng: 617
Blev medlem
12 Maj 2019
Meddelanden
996
Mottagna reaktioner
632
Poäng
617
Nu ringde banken och gav ett muntligt godkänt objektet och ansökan. Vi kan skriva på enligt handläggaren.

Nu i efterhand är jag lite nojig över då vi enbart fick det muntligt via ett samtal och inget skriftligt.
när börjar man prata om ränta? Upplägg? Hur fungerar resterande process? Vi har lagt tillträdesdagen inslutet av april.. känns lite surt att man nu behöver gå och oroa sig fram till tillträdesdagen innan allt är färdigt. Finns det något jag kan göra? Eller är det såhär processen går till? Blir det ytterligare granskning vid tillträdesdagen?
Du kan ha en klausul i köpeavtalet om att det ej gäller ifall bolån ej beviljas. På så sätt slipper du förlora handpenningen ifall det inte går igenom.
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 872
Mottagna reaktioner
1 867
Poäng
1 277
Nu ringde banken och gav ett muntligt godkänt objektet och ansökan. Vi kan skriva på enligt handläggaren.

Nu i efterhand är jag lite nojig över då vi enbart fick det muntligt via ett samtal och inget skriftligt.
när börjar man prata om ränta? Upplägg? Hur fungerar resterande process? Vi har lagt tillträdesdagen inslutet av april.. känns lite surt att man nu behöver gå och oroa sig fram till tillträdesdagen innan allt är färdigt. Finns det något jag kan göra? Eller är det såhär processen går till? Blir det ytterligare granskning vid tillträdesdagen?
Räntan sätts väl vid tillträdesdagen.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp